Khamis, 18 November 2010

Nikah Vs Kahwin



2 ari menyambut Aidiladha di kampung Pahang ..terasa cepatnya masa berlalu..dalam keadaan itu saya juga mengkhabarkan berita baru saya ingin mengadakan pernikahan yang ringkas dan diredhai Allah lagipun nak tunggu kumpul duit banyak-banyak tak tahu bile leh sampai tahap yang dikehendaki...setiap orang ada impian perkahwinan begitu juga saya...kalau mampu memang nak wat besar cikit...tapi ape kan daya..nak nikah punya banyak keje nak wat..kena isi borang kat jabatan agama lagi..pergi khusus kahwin lagi..pergi buat saringan HIV lagi..nak cop pengesahan Jabatan agama pun ade aje yang kena charge..ish..pelik!!nak nikah pun susah..memang layak la ramai nikah kat sempadan(mudah)...ade saksi ada wali ada mas kahwin cukup mudah tapi orang lebih suka mmenyusahkan dari menyenangkan,,itu yang ramai rela tak kawin...ada yang nak kahwin... ada plak yang nak hantaran ribu-ribu punya..alasan sebagai aset jangka panjang

Cincin tanda penyatuan satu2 rumahtangga :)


 ntahla..orang kate saya tak letak harga pada hantaran malah pada mas kahwin..yela saya punya......... itu bukan orang senang..bukankah lebih baik bersederhana seperti yang disarankan islam..bila lagi nak praktiskan yang diajar oleh sunnah??kalau orang kate kahwin sekali seumur hidup..takpelaa..fikir memang betul..kenal panggil sedara mara..tak panggil nanti ada yang terasa pulak..kalau orang lain tidak setuju dengan artikel saya nie..abaikan..ini hanya pandangan sendiri...jika tak mampu buat cara tak mampu...orang nikah untuk dapat pahala tapi bila ada majlis yang melibatkan pembaziran bukankah pahala itu kurang..maaflah saya tidak arif dalam bab2 pahala ni..apa yang saya cari hanya menghalalkan perhubungan dengan akad nikah..perkara yang wajib hantaran, hadiah, persandingan itu adat dan perkara tidak wajib hanya menjaga air muka ...alangkah sukarnya mendirikan masjid yang diredhai...

Ya allah, kau permudahkan segalanya dengan baik dan senang
agar diri ini meramaikan umat nabi kesayanganku Muhammad Sallallahu 'alaihiwassalam..AMIN


Tiada ulasan: